Het laatste stukje van Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Weel en Renske Schouwink - WaarBenJij.nu Het laatste stukje van Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Weel en Renske Schouwink - WaarBenJij.nu

Het laatste stukje van Vietnam

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom Weel en Renske Schouwink

13 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Morgen pakken we het vliegtuig vanuit Hanoi, Vietnam naar Bangkok, Thailand. Voordat we aan een nieuw land beginnen. Vertellen we nog even wat er tijdens de laatste dagen in Vietnam gebeurd is.Op de eerste dag in Sapa hebben we weer een brommertje gehuurd, omdat dit als een van de beste manier gezien wordt om het land te ontdekken. Terwijl we aan het tanken waren, kwam er iemand naar ons toe om te vragen waar wij heen gingen. Wij hadden eigenlijk nog helemaal geen plan gemaakt of een route uitgestippeld. Hij stelde ons voor om samen met zijn groep naar eenwaterval te rijden. Met vijf brommers vertrokken we vanaf het tankstation naar de waterval ergens in de bergen in de buurt van Sapa. De waterval stelde eigenlijk niets voor, maar des te leuker was het om door bergen heen te rijden. We hebben nog wel een andere waterval gezien. Deze was wel wat interessanter, omdat je hier nog wel moeite moest doen om er te komen. De rest van de ochtend hebben we alleen maar over bergpaden gereden. Op de weg terug naar Sapa, leek het er op dat ik bijna geen benzine meer had. Dit klopt niet altijd, aangezien de benzinemeter niet altijd even nauwkeurig is. Voor de zekerheid heb ik me   maar met de motor in stand-by van de berg af laten rollen. Bij de eerste de beste pomp heb ik wat benzine getankt. De benzine was hier zo hollands duur dat we besloten om een klein beetje te tanken en met het kleine beetje benzine naar de reguliere pomp toe te rijden. Nadat we de tank weer vol hadden gegooid, reden we naar een plaats om te lunchen. 's middags hebben we vooral gekeken of er iets interessants te doen was in Sapa. Dat viel wel mee. De toeristen die naar Sapa gaan komen daar eigenlijk allemaal om van de uitzichten te genieten.De volgende ochtend om negen uur moesten we bij de kerk staan om daar door onze gids opgepikt te worden voor de wandeltocht naar de homestay. Dit was geen enkel probleem, want wij hadden wel weer zin om een keer wat actiefs te doen. Na een half uurtje lopen/klimmen, waren we al zo erg in hoogte gestegen dat de uitzichten met de rijstterrassen in overvloed aanwezig waren. Onze gids vertelde ondertussen nog hoe ze het pigment voor indigoblauw wonnen uit bladeren van een indigoplant. Na 4 uur lopen kwamen we bij een houten hutje aan waar ons werd verzocht om te gaan zitten. Er werd lunch gemaakt. Het was weer veel te veel om op te kunnen eten. Na de lunch bleken we niet verder te lopen, maar bleek het hutje ook onze slaapplek te zijn. Het begrip ''Homestay'' was nog nooit zo goed uitgelegd. Het hutje was het huis van de familie waar we bij sliepen. De vloer bestond uit aangestampte aarde en de keuken was een gat in de grond waar een vuurtje in brandde. Aangezien we toch niet meer verder liepen, hebben we maar twee stoeltjes gepakt en zijn in het dichtsbijzijnde rijstveld gaan zitten. Hier zijn we de hele middag blijven zitten. 's Avonds kregen we de lekkerste loempiaas die we in heel Vietnam hadden gehad. De familie ging om acht uur slapen. Dat was op zich prima, maar de tijd dat ze wakker werden was wat minder gezellig. Om vier uur 's ochtends stond iedereen op en was het een drukte van jawelste.Na het ontbijt gingen we op pad. Dit keer wel met een andere gids. Ook deze gids wist hoe je zoveel mogelijk de toeristisch looppaden kon mijden. Doordat wij niet een trip hadden die door een travelagency werd georganiseerd, zijn we in twee dagen tijd hooguit vier andere groepjes tegenggekomen. In een dorpje acht kilometer vanaf Sapa, namen we afscheid van onze gids. Na de laatste acht kilometer gelopen te hebben, kwamen we weer aan in Sapa. Daar hebben we de bus naar Hanoi geregeld en nog wat door de straatjes gelopen.

De volgende ochtend vertrok de bus naar Hanoi. Dit keer was het geen nachtbus en duurde het voor ons gevoel alleen maar langer voordat we in Hanoi waren. 's Avonds laat hebben we nog een tour naar Ba Be national park en Halong bay geboekt. De eigenaar van het hostel was zo aardig om een gratis overnachting bij terugkeer van Ba Be national park aan te bieden. De bus naar het national park vertrok om 7 uur. Helaas had ons hostel geen nachtportier en wel een rolluik voor de uitgang. Na een tijdje zoeken bleek dat we toch zelf een manier moesten bedenken om het rolluik omhoog te halen. Dat leek heel simpel, aangezien het bedieningspaneel er naast hing. Het bleek echter dat de stoppen ook om waren gezet. Als oplossing hebben we alle stoppen een voor een omgezet en uiteindelijk ging het rolluik omhoog. Na een busreis van 5 uur kwamen we in het dorpje naast het national park. Na de lunch werden we naar een bootje gebracht om een boottocht over de rivier door het park te maken. De natuur was weer prachtig om te zien. Toen we s'avonds opweg waren naar de eetzaal kwamen een paar medereizigers naar ons toe met het nieuws dat er iemand rondliep die je bungalow in ging om waardevolle spullen te stelen,  hierdoor hebben we de rest van de tour al onze spullen steeds meegesjouwd. 's Morgens werden we langs een markt geleid. De tour bleek een beetje een teleurstelling, aangezien de touroperator had voorgespiegeld dat we ook nog zouden fietsen en bamboo-raften.

Halong bay daarintegen was een stuk beter. Hier hadden een party cruise genomen. Dit komt neer op een boot met 3 Nederlanders, 2 Duitsers, 1 Fransman en 12 Britten. De Britten lieten na het de lunch de drankkaart niet meer los en waren voor 20:00, wanneer de 2 uur gratis bier begon, al helemaal lam. Hun samenvatting van de cruise is dan waarschijnlijk ook een stuk korter dan die van ons. Op de tweede dag zouden we opgehaald worden bij de haven van Cat Ba island. Wij waren echter een beetje laat, waardoor de taxi wat harder moest rijden.  Optijd bij de boot aan de andere kant van het eiland aangekomen, begint de tour door de krijtrotsen zoals je die op de foto's altijd ziet.  De eerste stop was Monkey island, een eiland waar je op een rots kon klimmen zodat je een goed uitzicht krijgt over de zee en de rotsen. Bij stop 2 zouden we gaan kayakken, maar voordat we hier waren kregen we een iets langere tocht waardoor we meer van de omgeving konden zien. Eenmaal aan het kayakken kwamen we in een binnenmeer terecht die ons veel mooier leek als de rest van de groep er niet was. We hebben gewacht totdat iederee n weer weg was en kwamen tot de conclusie dat we gelijk hadden. Toen we klaar waren met genieten van de stilte en de omgeving, kayakten we weer terug. Dit geluier had wel een klein probleempje opgeleverd, eenmaal met de steiger in zicht,  zagen we onze boot wegvaren. Dit was niet een heel groot probleem geweest als onze paspoorten niet in onze tassen aanboord hadden gezeten. Gelukkig was er een andere tour die dezelfde route maakte en die dus nagenoeg naast onze boot ging liggen. Nagenoeg, betekende dat we nog wel van de ene naar de andere boot moesten zwemmen. Als laatste stond de floating village op het programma, deze was wel een stuk groter dan die we in Cambodja hadden gezien. 's avonds werden we door de dezelfde taxi terug gereden naar de haven waar onze slaapboot lag. Dit keer reed hij in een normaal tempo. Eenmaal terug bij de boot bleek het hele gezelschap verwisseld te zijn. De volgende ochtend voeren we terug naar onze startplaats Halong bay city. Hiervandaan vertrok de bus naar Hanoi.

In Hanoi hadden we nog 5 dagen voordat we vlogen. Eigenlijk was dit veel te lang. We zijn nog wel langs een musea, een tempel en een citadel geweest, maar verder was het vooral door de stad heen slenteren en s'avonds uit eten op straat en het super kleine uitgaansleven van Hanoi ervaren. Op 10 november om 7 uur s'ochtends moesten we inchecken. Dit betekende dat we om 5 uur op pad moesten. De bussen reden voor het eerst precies op tijd en het was wel apart om de altijd zo drukke straten van Hanoi zo rustig te zien.

Dat was dan het einde van onze tijd in Vietnam. Nu maar eens kijken hoe Thailand ons bevalt.

• 13 November 2015 - 14:45

Elze:

Super, wat een mooie avonturen hebben jullie de laatste weken toch beleefd. Geweldig
    Hopelijk wordt Noord-Thailand net zo boeiend,
    veel plezier en groetjes uit Zwolle

• 13 November 2015 - 15:02

Opa Steven:

Jullie maken prachtige tochten en zien de mooiste rijst terrassen en de mooiste baaien ter wereld. En wat leggen jullie toch met gemak steeds weer grote afstanden af. Van Sapa naar Hanoi is het ca. 350 km, alsof het van Leeuwarden naar Zwolle is. Veel plezier in Thailand. Vandaag ontvingen we je mooie kaartje met de afbeelding van een floating market. Leuk! Bedankt! Groetjes voor jullie beiden, Opa.

• 13 November 2015 - 23:28

Oma Hanny:

Wat heb ik weer genoten van jullie verslag. Hoe vindingrijk jullie zijn om het budget zo efficiënt mogelijk te besteden. Hoe het is om in een echte homestay te verblijven, waar je uit de simpelste keuken de lekkerste loempia's krijgt. Nemen jullie het recept mee? Veel plezier in Thailand. Liefs, oma Hanny.

• 14 November 2015 - 17:00

Doreen:

Dag Tom en Renske,
    Wat ben ik jaloers op al jullie avonduren. Logeren bij de locals, zelf geregeld wandel tochten, jullie worden echt doorwinterde reizigers. Ik zie jullie al zwemmen van een boot naar de andere om weer bij jullie paspoorten te komen. Ik ben erg benieuwd naar jullie fotos bij terugkomst. Ook bedankt voor de briefkaart die vandaag is aangekomen.Over anderhalf week vertrek ik naar Afrika weer. Volgende week eten wij met 22 mensen bij ons thuis om geld voor Kameroen op te halen. Jammer dat jullie eer niet bij zijn.
    Liefs en live it up in Thailand.
    Doreen

• 14 November 2015 - 18:19

Rob:

Wat een avontuur daar! en zwemmen voor je tas!
    Prachtige verhalen van jullie.
    dank voor je kaartje Tom.
    groeten Rob

• 15 November 2015 - 11:23

Elly J:

Hoi Tom, wat geweldig om die verhalen te lezen. Wat zijn jullie ondernemend en wat genieten jullie van alles. Ik vind de humor in je verhalen zo leuk, Tom. Deze belevenissen nemen jullie vast en zeker mee in de rest van je leven. Heel veel plezier nog. Groet Elly

• 15 November 2015 - 12:06

Elena:

Hi Tom en Renske
    wat een verhaal die van het kajakken en dan jullie boot missen waar jullie paspoorten lagen. Gelukkig zijn jullie beide nuchtere hollanders; ik weet niet wat mijn Italiaans bloed op zo een moment had gedaan met mij ;)
    Veel plezier in Thailand!

Elena